dinsdag 3 februari 2009

Notities (1)

Het vrouwelijk zijn

In India begonnen in de 7e eeuw na {onze jaartelling} mystieke teksten, de tantra’s, het idee van Shakti bekend te maken: rauwe, vrouwelijke energie, de oerkracht zonder welke de goden (vooral Shiva) niet konden functioneren. Een van de tantra’s stelt dat “vrouwen de goddelijkheid zijn; vrouwen zijn de levensadem”. Voor nagenoeg de eerste keer sinds de vestiging van Indo-Europese, op mannen gerichte vereringen, wordt de suprematie van de vrouwelijke godheid bevestigd.
Volgens de tantrische zienswijze komt Shakti voort uit de centrale, universele kracht, de Grote Macht, die wordt omschreven als Mahalaki, de Grote Kali. Ze is de houdster van de kosmos, waaronder de goden. Een schildering toont Shiva zittend op haar schedel, Vishnu aan haar borsten en Brahma aan haar vulva. In aanvulling op het geloof dat de godin de essentiële, universele energie is die de mannelijke godheden activeert en beschermt, beschrijven veel tantra’s de godin ook als Mahavidya, Grote Wijsheid.
Vrouwen zijn Shakti steeds meer gaan zien als een positieve en krachtige vrouwelijke kracht om te bezitten en te evenaren. De beroemdst beelden van Shakti, waarin ze voornamelijk wordt belichaamd door Kali, zijn die van seksuele suprematie. Ze verschijnt met haar voeten op de borst van Shiva, haar man, tijdens haar dans van vernietiging, of ze berijdt zijn lichaam in seksuele extase. Het heilige geschrift Kalika Purana staat boordevol fantastische verhalen over Kali’s seksuele gevechten met haar partner. Het getuigt van haar plezier in erotische spelletjes en haar vastbeslotenheid daarbij haar eigen wil door te zetten. Haar vulva, haar yoni, wordt door haar volgelingen vereerd als de Grote Schoot (baarmoeder).

Uit: De Godin, Shahrukh Husain, 2002
Shakrukh Husain is psychotherapeute, folkoriste en verteller en woont in Engeland.

In deze tekst wordt helder en zonder twijfel de godin gezien en erkend als de eerste, de schepper, Zij die voorafgaat aan alle dingen. Zij is. Zij was voor alle dingen en zij zal na alle dingen zijn. Zij is de Alpha en de Omega, de eerste en de laatste, het Alles en het Niets, en dat tegelijk. God is vervat in Godin, hij is haar zoon, haar minnaar, haar echtgenoot. Alle leven komt via haar yoni, uit haar baarmoeder en alle leven keert terug naar moeder Aarde, onze baarmoeder, om opnieuw geboren te worden.

Lida van de Water

Geen opmerkingen:

Een reactie posten