dinsdag 3 februari 2009

Mountain Dreamer

DE UITDAGING

Het interesseert me niet wat voor werk je hebt
Ik wil weten wat je verlangens zijn en of je durft te dromen
over dat waar je in je hart naar hunkert

Het interesseert me niet hoe oud je bent
Ik wil weten of je het aandurft naar liefde te zoeken,
je droom na te streven, het avontuur van het leven aan te gaan

Het interesseert me niet welke planeten je maan kruisen
Ik wil weten of je tot de kern van je eigen verdriet bent doorgedrongen,
of je ontvankelijker bent geworden door het verhaal van het leven,
of dat je je hebt teruggetrokken uit angst voor nog meer pijn
Ik wil weten of je de pijn kunt ervaren, de mijne of die van jezelf,
zonder die te verbergen, te verdoezelen of vast te houden

Ik wil weten of je met vreugde kunt omgaan, de mijne of die van jezelf,
of je kunt dansen van uitzinnigheid en de verrukking tot in je vingertoppen
en tenen kunt voelen tintelen, zonder ons te waarschuwen voorzichtig te zijn,
realistisch te zijn, rekening te houden met de beperkingen die je als mens hebt

Het interesseert me niet of het verhaal wat je me vertelt waar is
Ik wil weten of je een ander kunt teleurstellen om eerlijk tegenover jezelf te zijn;
of je de beschuldiging van verraad kunt verdragen zonder je eigen ziel te verraden;
of je trouweloos kunt zijn en daarom betrouwbaar

Ik wil weten of je schoonheid kunt zien, zelfs wanneer het niet mooi is, iedere dag
en of je je eigen leven door de aanwezigheid daarvan kunt verrijken

Ik wil weten of je mislukking kunt aanvaarden, die van jezelf en de mijne
en toch aan de rand van het meer kunt staan en "JA" kunt roepen
naar de zilveren volle maan

Het interesseert me niet te weten waar je woont of hoeveel geld je hebt
Ik wil weten of je kunt opstaan na een nacht van verdriet en wanhoop, vermoeid
en gekwetst tot op het bot, en kunt doen wat er gedaan moet worden

Het interesseert me niet wie je kent of hoe je tot hier bent gekomen
Ik wil weten of je met mij midden in het vuur wilt staan en niet zult terugdeinzen

Het interesseert me niet waar of wat of met wie je hebt gestudeerd
Ik wil weten wat jou staande houdt, van binnenuit wanneer al het andere wegvalt
Ik wil weten of je alleen met jezelf kunt zijn en of je op die eenzame momenten
werkelijk van je eigen gezelschap geniet

(naar Oriah Mountain Dreamer)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten